رئيس پليس فتا با اشاره به اينکه فیلتر شکن ها در فضاي مجازي امروز در دنيا يكي از اصلي ترين چالش هاي امنيتي محسوب مي شود ، اظهار داشت : امروز دنيا نيازمند قوانين بين المللي است كه همه كشورهاي عضو آن را بپذيرند ، بنابراين UNODC به عنوان يك نهاد معتبر بين المللي بايد نقش خود را در اين مسئله جدي تر ايفا كند .

،سردار "سيد کمال هاديانفر" در حاشيه ديدار با "بون وات" رييس دفتر مقابله با جرم سازمان يافته ملل متحد( UNODC) در ايران هدف از اين ديدار را همکاري هاي موثر بين المللي در پيشگيري و مقابله با جرايم سايبري دانست و ضمن تاكيد بر اينكه بي توجهي به امنيت فضاي سايبر چالش جدي در آينده براي دنيا بوجود خواهد آورد، تصريح كرد : جوامع بين المللي با محوريت سازمان ملل ( UNODC)بايد با نگاه جديد و جدي وارد اين فضا شوند زيرا فعاليت هاي بين المللي، عنصري مهم و تعيين کننده در پيگيري و مقابله با جرائم فضاي مجازي است.
وي با بيان اينکه امروز ايران در حوزه سايبر، آماده کمک به ساير کشورها است و مي تواند تجربيات خود را در اختيار آنها قرار دهد، ادامه داد: همکاري هاي بين المللي يک عنصر مهم و تعيين کننده در امر پيگيري و مقابله با جرايم سايبري است.
هاديانفر ضمن ابراز اميدواري از همکاري هاي دو جانبه ايران و سازمان ملل متحد در حوزه مبارزه با جرايم سايبري، عنوان داشت: اواخر سال 2010 بطور رسمي مطالعات گسترده اي در خصوص ايجاد پليس سايبري در کشورهاي توسعه يافته صورت گرفت، در اين راستا پليس فضاي مجازي جمهوري اسلامي ايران نيز در سال 2011 متناسب با استاندارد هاي جهاني و نياز کشور براي پيشگيري و مبارزه با اين نوع از جرايم جديد تشکيل شد.
تجهيز 32 استان کشور به پليس سايبري و تجهيزات سايبر فارنزيک
اين مقام ارشد انتظامي با اشاره به توانمندي هاي فوق العاده پليس فتا در حوزه کشف و شناسايي جرايم فضاي سايبر، افزود: اين پليس هم اکنون در 32 استان کشور و 56 شهري که بالاي 200 هزار نفر جمعيت دارد، به نحو مطلوب عملياتي بوده و مجهز به تجهيزات سايبر فارنزيک در استان هاي معين كشور مي باشد .
کشف 20 درصدي جرائم سايبري در کشورهاي پيشرفته
وي، اساس کار پليس فتا را رعايت قوانين، حفظ حقوق شهروندي و پيشگيري از وقوع جرم در فضاي سايبري دانست و تصريح کرد: در سال 2013، 70 درصد جرايمي که در فضاي مجازي کشور اتفاق افتاد توسط پليس فتا کشف شد؛ اين در حالي است که پليس سايبري کشورهاي پيشرفته در بهترين شرايط تنها قادر به کشف 20 الي 30 درصدي درصدي جرائم در فضاي سايبر هستند .
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات ناجا ادامه داد: به منظور مبارزه و پيگيري اين جرائم به ظرفيت سازي در سطح بين الملل نياز داريم؛ لازم است سازمان هاي بين المللي همچون UNODC و اينترپل، رسالت خود را در اين حوزه به انجام رسانده و در ايجاد سامانه هاي تبادل اطلاعات فرامرزي و سازمان يافته  و مجهز شدن کشورها به دانش و ابزارهاي لازم و كمك کنند.
پنهان ماندن در فضاي مجازي ، يكي از چالش هاي امنيتي در دنيا محسوب مي شود
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه پنهان ماندن در فضاي مجازي امروز در دنيا يكي از اصلي ترين چالش هاي امنيتي محسوب مي شود ، اظهار داشت : امروز دنيا نيازمند قوانين بين المللي است كه همه كشورهاي عضو آن را بپذيرند ، بنابراين UNODC به عنوان يك نهاد معتبر بين المللي بايد نقش خود را در اين مسئله جدي تر ايفا كند .
هاديانفر با بيان اينکه 70درصد جرايم کشورهاي توسعه يافته جنبه  بين الملل و فراملي مربوط به جرايم سايبري است، بيان داشت: در اين نوع از جرايم جديد، مجرمان از حوزه واسط استفاده کرده و چالش هاي بزرگي چون پنهان ماندن  هويت، استفاده از IP هاي پنهان، vpn و فيلتر شکن مشکلات زيادي را براي رديابي جرم در دنيا بوجود مي آورند.
اين مقام ارشد انتظامي در ادامه اظهار داشت : همكاري هاي بين المللي و اشتراك گذاري اطلاعات جرايم و مجرمين در فضای سایبر مي تواند گره گشاي اين چالش های بین المللی باشد .
نيازمندي دنيا به قانون بين المللي مبارزه با جرايم سايبري
رييس پليس فتا ناجا با اشاره به اينكه نيازمندي دنيا به قانون بين المللي مبارزه با جرايم سايبري امري اجتناب ناپذير است كه همه کشورها بايد به آن احترام گذاشته و عمل کنند ، تصريح كرد : ماهيت فراملي بودن جرايم كمك زيادي به سيال بودن مجرمين مي كند ؛ بسياري از جرايم سايبري كه در بعضي از كشورها جرم محسوب مي شوند در كشور ديگري جرم به حساب نمي آيند ، در اين راستا چالش هاي بوجود آمده وضع قوانين بين امللي را بسيار مهم و ضروري ايجاب مي كند .
وي با اشاره به اينکه امروز، اينترنت علاوه بر ايجاد فرصت، تهديداتي چون سرقت کلاهبرداري را نيز به همراه دارد، عنوان کرد: بر اساس گزارشات رسمي 4 درصد از جرائم بصورت آشکار است و بيش از 96 درصد از جرايم در فضاي وب پنهان  بوقوع مي پيوندد.
نگاه ويژه سازمان ملل به جرائم سايبري تا 4 سال آينده
در ادامه "بون وات" رييس دفتر مقابله با جرم سازمان يافته ملل متحد( UNODC) در ايران ، نيز از جرايم سايبري به عنوان جرايم فرا ملي ياد کرد و سرقت هويت و اطلاعات را در اين حوزه مهم  دانست و گفت: سازمان ملل در برنامه ريزي سال هاي 2014 تا 2018 خود نگاه ويژه اي به جرايم سايبري دارد و فرصت هاي جديدي را براي همکاري دو جانبه بوجود مي آورد.
وي تاکيد کرد: سازمان ملل براي مبارزه با جرايم سايبري برنامه هايي را بطور ويژه در دستور کار دارد و آماده همكاري جدي با پليس سايبري ايران است .
در خاتمه اين نشست صميمي رييس پليس فضاي توليد و تبادل نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران تنديس پليس سايبري ايران را به رسم يادبود به بون وات رييس دفتر مقابله با جرم سازمان يافته ملل متحد( UNODC) تقديم کرد .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا